Zarządzamy AptekąZarządzanie apteką

Dlaczego współpraca między lekarzem a farmaceutą jest tak ważna?

 W badaniach wykazano, że po 12 miesiącach współpracy lekarzy z farmaceutami kilka z tych problemów zostało rozwiązanych, a korzyści płynące ze współpracy, w tym zwiększone wsparcie kliniczne i zaufanie, zostały zrealizowane. Idealnie byłoby, gdyby oba zawody miały doświadczenie w praktyce współpracy podczas studiów i mogły nadal korzystać z tych doświadczeń w praktyce, np. uczestnicząc we wspólnych działaniach w zakresie kształcenia ustawicznego i konferencjach. Zasugerowano również, że poprzez edukowanie lekarzy w zakresie usług skoncentrowanych na pacjencie i wykorzystywanie okazji do zilustrowania swojej wiedzy w zakresie terapii lekowej, farmaceuci mogliby wspierać rozwój relacji opartych na współpracy z lekarzami [1, 5].

Podsumowując, konieczne jest prowadzenie otwartego dialogu między reprezentatywnymi organizacjami lekarzy i farmaceutów, w celu określenia odpowiednich funkcji każdego zawodu i promowania optymalnego stosowania leków w ramach przejrzystości i współpracy, a wszystko to w najlepszym interesie pacjentów.

Współpraca z lekarzami nie zawsze jest łatwa dla zapracowanego farmaceuty. Masz gromadkę pacjentów oczekujących szybkiej obsługi, recepty do sprawdzenia, dbasz o stałą dostępność leków i biznes do prowadzenia. Są to jednak relacje, których nie można zaniedbać. Powyższe badania wykazują, że zarówno farmaceuci, jak i lekarze zgadzają się, że współpraca może skutkować lepszymi wynikami pacjentów i przestrzeganiem przez nich zaleceń. Oto kilka wskazówek, jak pokonać te bariery poprzez wzmocnienie relacji z lekarzami w swojej okolicy.

5 sposobów dzięki którym farmaceuci mogą wzmocnić relacje z lekarzami
  1. Bezpośrednie spotkania lekarz – farmaceuta
    Osobiste spotkania z lekarzami pomagają nawiązać nowe relacje, a także są ważnym narzędziem do ich podtrzymywania. Oprócz kontaktu telefonicznego warto odwiedzić lekarza, omówić wszelkie problemy lekowe.
    Pamiętaj, nie jest możliwe, abyś miał kontakt z każdym lekarzem, z którym dzielisz pacjentów. Sprawdź swoje rejestry sprzedaży i zidentyfikuj trzech lub czterech najlepszych lekarzy. Jeśli obsługujesz wyjątkowo dużą liczbę pacjentów z konkretnym problemem zdrowotnym i zauważasz dużą liczbę recept pochodzących od określonego specjalisty, skontaktuj się z nim. W ten sposób będziesz mógł współpracować w celu zaspokojenia specyficznych potrzeb tej grupy pacjentów.
  2. Dziel się informacjami i bądź źródłem informacji
    Jak w każdej innej relacji kluczowa jest komunikacja. Lekarze są zainteresowani współpracą z farmaceutami, jeśli chodzi o refundację i dostępność leków. Chociaż istnieje coraz większy nacisk na to, aby byli oni bardziej świadomi cen leków, które przepisują. Dostępność leków jest aktualnie bardzo zmienna, dlatego stały kontakt pozwala na zmniejszenie zaangażowania pacjenta w poprawienie lub otrzymanie nowej recepty. Lekarze chętnie dyskutują na temat nowoczesnych leków, poszukiwania rozwiązań, a co najważniejsze – możliwości sprowadzenia konkretnego leku pacjentom. Dlatego na bieżąco rozmawiaj o najnowszych aktualizacjach leków. Duża część informacji o nich pochodzi od przedstawicieli medycznych. Ty również możesz być medycznym źródłem informacji lekarzy o tym, co nowego w branży.
  3. Szanuj czas lekarzy
    Podobnie jak okazujesz szacunek członkom własnego zespołu w aptece, pokaż, że cenisz również czas lekarzy. Dzwoniąc do lekarza, nie zgłaszaj jedynie problemu, ale zaproponuj rozwiązanie. Podobnie, nie denerwuj się, jeśli lekarz nie oddzwania tak szybko, jakbyś sobie tego życzył. Nadawanie tonu relacji z pozytywnym nastawieniem i chęcią pracy w zespole, zachęci lekarzy do odwzajemnienia się.
  4. Zakładaj dobre intencje
    Czasami lekarze mogą przepisywać leki, które uznasz za nieodpowiednie dla pacjenta. Zakładanie dobrych intencji jest przydatną umiejętnością w miejscu pracy dla wszystkich specjalistów, ponieważ pomaga uniknąć defensywy. Stwierdzenie czegoś negatywnego o lekarzu, zanim porozmawiasz z nim o sytuacji, zamyka cię na tę osobę. Dodatkowo lekarz zamyka się na ciebie, ponieważ od razu stawiasz go w defensywie. Dając lekarzowi możliwość wyjaśnienia swojego rozumowania, zmieniamy wymianę zdań we współpracę, a nie oskarżenie czy krytykę.
  5. Nie stawiaj pacjenta pomiędzy lekarzem a farmaceutą
    Sprzeczne porady farmaceuty i lekarza mogą sprawić, że pacjent znajdzie się w niepewnej sytuacji medycznej. A już na pewno osłabi to Twoje relacje z lekarzem, gdy usłyszy on Twoje obawy od pacjenta, a nie od Ciebie.
    Skieruj swoje obawy bezpośrednio do lekarza. Jeśli uważasz, że inny lek jest lepszy dla pacjenta niż ten, który przepisał mu lekarz, zachowaj takt w sposobie przedstawienia alternatywnego zalecenia.

Źródła:
  1. Faizan, M.; Yousif, A.; Nafis, H.; Al Ghamdi. F. Community pharmacist and primary care physician collaboration: The missing connection in pharmaceutical care. Journal of Taibah University Medical Sciences. Vol. 12, Issue 3, June 2017, 273–275.
  2. Albassam, A.; Almohammed, H.; Alhujaili, M.; Koshy, S.; Awad, A. Perspectives of primary care physicians and pharmacists on interprofessional collaboration in Kuwait: A quantitative study. PLoS ONE 15(7): e0236114. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236114, July 20, 2020.
  3. Medgyesi, N.; Reardon, J.; Leung, L.; Min, J.; Yuen. J. Family physician perceptions of barriers and enablers to integrating a co-located clinical pharmacist in a medical clinic: A qualitative study. Journal of the American Pharmacists Association. Vol. 60, Issue 6, November–December 2020, 1021–1028.
  4. Mercer, K.; Neiterman, E.; Guirguis, L.; Burns, C.; Grindrod, K. “My pharmacist”: Creating and maintaining relationship between physicians and pharmacists in primary care settings. Research in Social and Administrative Pharmacy. Vol. 16, Issue 1, January 2020, 102–107.
  5. Kelly, D.V.; Bishop, L., Young, S.; Hawboldt, J.; Phillips, L.; Montgomery Keough, T. Pharmacist and physician views on collaborative practice: Findings from the community pharmaceutical care project. Can Pharm J (Ott) 2013 Jul, 146(4): 218–226. doi: 10.1177/1715163513492642.
Udostępnij:

Strony: 1 2 3

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.