rozmowa rozwojowa
Zarządzamy AptekąZarządzanie apteką

Rozmowa rozwojowa – jak wzmacniać umiejętności pracownika?

Chcesz, aby apteka, którą zarządzasz, funkcjonowała sprawnie? Twoje kompetencje kierownicze nie wystarczą. Apteka to zespół ludzi o różnym poziomie umiejętności. W zarządzaniu ważne jest, aby zauważać silne strony pracowników. To wpływa na poziom ich motywacji i idące za tym zaangażowanie. Jednocześnie warto mieć umiejętność właściwego komunikowania tych elementów, które w pracy konkretnej osoby powinny się zmienić.

Jak to zrobić?

Zastosuj model komunikacji rozwojowej, który doskonale się sprawdza w długoterminowym procesie rozwijania umiejętności Twojego zespołu. Nadaje się również do komunikowania drobnych zmian, jakich oczekujesz w sposobie pracy czy zachowaniu pracowników. Ten model to SPINKA, czyli:

➔ S – SPRECYZOWANE
➔ P – POZYTYWY
➔ I
➔ N – NEGATYWY
➔ K – KONSEKWENCJE
➔ A – ALTERNATYWY

Zaczynasz od przedstawienia pozytywnych obszarów pracy pracownika, najlepiej więcej niż jednego. Są to tak zwane Sprecyzowane Pozytywy, które warto rozwinąć o przedstawienie pozytywnych skutków, jakie wynikają z tego, że pracownik pracuje we właściwy sposób. Następnie konkretnie nazwij to, co w pracy danej osoby powinno się zmienić (Negatywy) wraz ze wskazaniem negatywnych konsekwencji (Konsekwencje), jakie wynikają z tego, że coś robi w niewłaściwy sposób. I na końcu wskaż alternatywną propozycję/sposób działania, który pomoże pracownikowi poprawić jakość pracy (Alternatywy).

SPRECYZUJ
Używaj precyzyjnego języka.
Prezentuj fakty, a nie interpretacje.
Mów o pozytywnych konsekwencjach wynikających z pozytywnych faktów, które opisujesz.

POZYTYWY
Zaczynaj od pozytywnych informacji.
Doceń, wyraź swoje zadowolenie.
Znajdź więcej pozytywów niż elementów negatywnych, wymagających poprawy.


Pomiędzy pozytywami i negatywami nie używaj słów: ale, jednakże, jednak.
W miejscu ale mów: jednocześnie…, to, co mi się nie podobało…, to, co powinieneś poprawić… to, co również zauważyłem…; widzę też…; inna rzecz, która rzuciła mi się w oczy…; jedna rzecz, na którą chcę zwrócić Twoją uwagę…

NEGATYWY
Precyzyjnie nazywaj negatywne zachowania, obszary wymagające poprawy.
Skoncentruj się na jednym, maksymalnie dwóch elementach.

KONSEKWENCJE
Opisz konsekwencje negatywnych zachowań lub działań. Pracownik może sobie z nich nie zdawać sprawy.
Mów: Efekt był taki, że…, To, co zrobiłeś/powiedziałeś, spowodowało…, Działając w ten sposób, sprawiasz, że…

ALTERNATYWY
Zaproponuj lepszy sposób wykonania zadania.
Daj swoją propozycję alternatywnego zachowania w takiej sytuacji.
Mów: Proponuję…, Następnym razem…

Ważne: przechodząc od elementów pozytywnych do negatywnych, nie użyliśmy słów: ale, jednakże, jednak. Zamiast tego pojawiło się sformułowanie jest jedna rzecz, na którą proszę, żebyś zwrócił uwagę następnym razem. Taka forma komunikacji z całą pewnością nie wywoła u pracownika poczucia, że go krytykujesz. Zwracając uwagę na to, co pracownik robi dobrze, nie tylko go doceniasz, lecz także unikasz sytuacji, w której w jego głowie pojawi się myśl: mój szef widzi tylko to, co robię źle. Pilnuj też, aby rozmowa była prowadzona Twoimi słowami.

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.