Zarządzamy Apteką

Delegowanie zadań – sposób na wypalenie zawodowe doświadczonych pracowników

Radzenie sobie ze znużeniem i wypaleniem pracownika to jedno z większych wyzwań każdego kierownika apteki. Najczęściej problem ten dotyczy pracowników o długim stażu, dużym doświadczeniu i wysokich umiejętnościach. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, jak kierownik apteki może wykorzystać delegowanie zadań do niwelowania takich sytuacji.

Jako kierownik apteki dbasz o to, żeby Twój zespół pracował możliwie najefektywniej, w jak największym komforcie i z jak największym zaangażowaniem. Zależy Ci również na utrzymaniu w pracy najbardziej doświadczonych pracowników. Niestety, ci bardziej doświadczeni, kiedy poczują znużenie i wypalenie, mogą nie tylko pracować mniej efektywnie, lecz także zacząć myśleć o zmianie pracy. Bardzo często przyczyną nie są pieniądze, ale właśnie poczucie stania w miejscu i braku możliwości dalszego rozwoju.

Delegowanie zadań to jeden ze sposobów, które możesz wykorzystać, aby wyrwać tych pracowników z codziennej rutyny. Delegowanie zadań dość często postrzegamy w niewłaściwy sposób jako tzw. spychologię, czyli zlecanie dodatkowych obowiązków najbardziej doświadczonym pracownikom, bo tylko oni sobie z nimi poradzą i jest to dla menedżera najprostsze rozwiązanie. Rzeczywiście, jeżeli źle oddelegujesz zadanie, pracownik może je właśnie tak odebrać, a to najgorsza z możliwych sytuacji, ponieważ jeszcze bardziej wpłynie na spadek motywacji. Pracownik poczuje po prostu, że dobrze sobie radzi i w „nagrodę” dostaje dodatkową robotę. Nie oznacza to jednak, że delegowanie dodatkowych zadań takim osobom jest złe. Wręcz przeciwnie. Jeżeli zrobisz to dobrze, dobrze dobierzesz zadanie i odpowiednio je zakomunikujesz, osiągniesz pozytywny efekt.

Delegowanie zadań dość często postrzegamy w niewłaściwy sposób jako tzw. spychologię, czyli zlecanie dodatkowych obowiązków najbardziej doświadczonym pracownikom.

Taki doświadczony i samodzielny pracownik nie potrzebuje dużego zaangażowania i pomocy ze strony szefa. Na pewno jednak oczekuje doceniania i rozmów, które dadzą mu przekonanie, że jego praca jest wartościowa, a kierownik potrafi to zauważyć.

Jeśli chcesz osiągnąć efekt wyrwania pracownika z rutyny i znużenia za pomocą delegowania zadania, musisz przede wszystkim zadbać o to, żeby zadanie było ważne. Idealnie, jeżeli dodatkowo jest interesujące dla pracownika lub rozwija jego umiejętności. A jeżeli jeszcze będzie to coś, co lubi robić, szansa na motywujący wpływ znacznie wzrasta. Mogą to być czynności, które obecnie wykonujesz Ty jako kierownik. Powinny to być zadania wymagające dużego doświadczenia i zaufania z Twojej strony. Jeśli jest to zadanie, które bez problemu wykona każdy pracownik apteki, nie będzie miało wartości motywującej.
Kolejna ważna sprawa. Jeżeli pracownik otrzyma zadanie, którego nigdy wcześniej nie robił, nie możesz pozostawić go samemu sobie. Musisz zadbać o to, żeby otrzymał od Ciebie niezbędne i szczegółowe instrukcje. Daj mu jednak możliwie dużo swobody. Jeżeli nie jest to konieczne, nie mów, jak ma wykonać zadanie krok po kroku. Daj mu swobodę w doborze sposobu działania. Nawet jeżeli jego sposób wykonania zadania różni się od Twojego, to nie znaczy, że jest gorszy. Rozliczaj z efektu zadania, a nie jego przebiegu. Oceniaj zrealizowane cele. Doceń wykonanie zadania i podkreśl swoje zadowolenie.

Bardzo ważne w procesie delegowania zadania doświadczonemu pracownikowi jest to, żeby usłyszał, dlaczego akurat jego wybrałeś do tego zadania. Podkreśl istotność zadania oraz doświadczenie pracownika, jak również Twoje zaufanie do niego. Innymi słowy – pracownik musi poczuć, że zadanie dostaje dlatego, że jest do niego najlepszy, że zadanie jest ważne, a Ty nie możesz go oddać każdemu.

Doświadczony i samodzielny pracownik nie potrzebuje dużego zaangażowania i pomocy ze strony szefa.
Na pewno jednak potrzebuje doceniania i rozmów, które dadzą mu przekonanie, że jego praca jest wartościowa, a kierownik potrafi to zauważyć.

Promuj niezależność doświadczonego pracownika i zwiększaj jego odpowiedzialność. Zachęcaj go do podejmowania nowych wyzwań i gdy tylko możesz, całkowicie oddawaj mu podejmowanie decyzji. Korzystaj też z jego wiedzy i rad. Nie bój się pytać o zdanie i opinię. Kierownik korzystający z wiedzy i doświadczenia innych pracowników zyskuje w ich oczach, a sami pracownicy czują się bardziej wartościowi w organizacji.

Na koniec warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Bardzo często spotykam kierowników, którzy uważają, że we wszystkich obszarach związanych z funkcjonowaniem apteki muszą być lepsi od pracowników. Oczywiście taka sytuacja jest pomocna, szczególnie wtedy, kiedy osobiście również bierzesz udział w określonych zadaniach (np. obsługa pacjenta). Jeżeli tak jest, dbaj o to, żeby pracownicy widzieli, że wykonujesz te zadania na najwyższym poziomie. Niemniej jednak bycie dobrym menedżerem nie polega na byciu najlepszym we wszystkim, tylko na dobieraniu do zespołu najlepszych ludzi. Bardzo często tych ludzi w swoim zespole już masz. Wykorzystaj ich i rozwijaj ich umiejętności, a oni będą mieli poczucie, że cały czas osiągają więcej.

Udostępnij:

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.