Wróć
stres w aptece
Zarządzamy AptekąZarządzanie apteką

Zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji w aptece

Jakie są źródła stresu u pracowników apteki?

Stres w aptece pojawia się tam, gdzie spotykają się sprzeczne oczekiwania i potrzebny pracowników. Niespodziewany urlop, nieplanowane nadgodziny, nadmiar obowiązków i zastrzeżenia pacjentów to sytuacje kryzysowe, które najczęściej są źródłem napięcia w zespole. W takich sytuacjach ważna jest rola lidera, który zdiagnozuje problem, podejmie odpowiednie decyzje, a na koniec znajdzie w pracownikach pokłady dodatkowej energii. Sytuacje stresowe rzadko wywołane są przez nagłe i nieprzewidziane wydarzenia. Są raczej efektem narastania złych emocji i postępującego procesu niszczenia relacji w grupie. Kwestionowanie autorytetu przełożonego, odwetowy mobbing, intrygi oraz brak tolerancji niosą za sobą nie tylko spadek produktywności zespołu, ale także agresję.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Sprawdzonym sposobem na zachowanie zawodowego dystansu i odpowiedniej higieny relacji między pracownikami jest pielęgnowanie w sobie asertywności. Wielu uważa, że asertywność jest sztuką manipulacji, podczas gdy polega ona na mówieniu „NIE" wtedy, gdy chcemy lub musimy wyrazić swoją opinię, ale zawsze z szacunkiem do drugiego człowieka. Dzięki temu podnosimy swoją samoocenę, obniżamy poziom stresu i budujemy jakość w aptecznym zespole. Asertywność w wielu przypadkach pomoże w złagodzeniu niepokoju w grupie. Bywa jednak tak, że w celu rozładowania napięcia i niedopuszczenia do dezorganizacji współpracy w  zespole trzeba rozstać się z osobą, która kwestionuje ustalony porządek, jest nadmiernie krytyczna i odrzuca wszelkie zasady, a upominanie jej nie przynosi rezultatów. Warto takie rozstanie poprzedzić rozmową, aby upewnić się, że nieakceptowalne zachowanie nie jest wynikiem głębszego problemu lub braku zrozumienia.

Jak obniżać stres u pacjentów?

Źródłem stresu są w aptece… pacjenci. Bycie beneficjentem słabo wydolnego systemu opieki zdrowotnej powoduje, że wielu daje upust swojemu niezadowoleniu w kontakcie z farmaceutą. Pomaga chłodna głowa, odporność na słowne zaczepki i łagodny głos. Należy powstrzymać się od krytyki i przerywania pacjentowi, okazać empatię i zrozumienie, ale nie manifestować nadmiernie współczucia. Pacjent musi się poczuć ważny i zauważony. Proste komunikaty sprzyjają zrozumieniu i rozwiązaniu problemu, a gdy nie udaje się opanować sytuacji należy wyraźnie wyznaczyć granicę, po przekroczeniu której mamy prawo przerwać rozmowę.

Jak szybko rozładowywać stres w pracy?

Bywa, że musimy rozładować napięcie tu i teraz. Nie mamy czasu na analizę, co jest źródłem stresu, i nie możemy sobie pozwolić na wdrażanie długofalowej strategii. W takich sytuacjach sprawdza się odpowiednia technika oddechowa. Miarowe i pogłębione oddechy przeponą szybko dostarczają tlen do mózgu i rozluźniają okolice lędźwiowe i krzyżowe kręgosłupa, które są szczególnie narażone na bodziec stresowy. Wykonanie kilkunastu takich wdechów i wydechów pozwoli uciec myślami od nieprzyjemnej sytuacji. Możemy to ćwiczenie wykonać niemal w każdym momencie – na zapleczu, „pomiędzy pacjentami”. Pracując w aptece, gdzie tempo pracy jest wysokie, warto zadbać o higienę układu nerwowego również po godzinach. Poza panaceum, jakim jest sport czy pielęgnowanie swojego hobby, warto spróbować treningu progresywnego Jacobsona czy relaksacji autogennej Schultza. Obie metody pozwalają zapanować nad swoim ciałem, dają poczucie kontroli, a przede wszystkim wyciszają złe emocje.

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.