RMP
Zarządzamy AptekąZarządzanie apteką

RMP – Reiss Motivation Profile, czyli o tym, co nas motywuje

W tym artykule poznasz trzy pierwsze motywatory. Dowiesz się, czym się charakteryzują osoby o wysokiej lub niskiej wartości motywatorów władza, niezależność i ciekawość. Zajmiemy się też zdefiniowaniem kilku najważniejszych elementów, które mają największe znaczenie dla skutecznego motywowania.

WŁADZA

Wysoka wartość motywatora:

  • możliwość wywierania wpływu na innych
  • swoboda twórcza i możliwość innowacyjnego myślenia
  • praca, która będzie wymagająca i związana z podejmowaniem decyzji
  • sytuacje, w których możesz przejmować inicjatywę

Niska wartość motywatora:

lubisz w swoich działaniach wspierać innych, a niechętnie wydajesz polecenia i nakazy. Prawdopodobnie uważasz, że każdy powinien być odpowiedzialny za siebie i uczyć się na własnych błędach. Niechętnie dominujesz, wolisz zdawać się na decyzje innych, niż samemu je podejmować, szczególnie kiedy mają wpływ na inne osoby. Dążysz do osiągnięcia zawodowych celów, ale pod warunkiem, że są one zgodne z Twoim systemem wartości i pozwalają Ci na realizowanie się w innych aspektach życia.

Co Cię motywuje?

  • precyzyjnie określone zadania i odpowiedzialność za nie
  • cele i działania odnoszące się do krótkiej perspektywy czasu
  • możliwość zdawania się na decyzje innych
  • praca o stałych godzinach, niewymagająca nadgodzin i zabierania pracy do domu

Prof. Reiss twierdził, że nie ma czegoś takiego jak motywacja zewnętrzna. Jego zdaniem prawdziwa motywacja może być tylko wewnętrzna i mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy podejmujemy działanie bez perspektywy otrzymania zewnętrznych nagród.

NIEZALEŻNOŚĆ

Wysoka wartość motywatora:

cenisz sobie samodzielność i wolność osobistą. Jesteś osobą samowystarczalną, samodzielnie podejmujesz decyzje i nie lubisz podporządkowywać się innym. Niechętnie dzielisz się swoimi doświadczeniami, podkreślasz swoją indywidualność. Cenisz swoją prywatność i nie wyrażasz opinii, jeżeli nie jest ona związana z Twoimi zadaniami.

Co Cię motywuje?

  • praca w pojedynkę i możliwość samodzielnego decydowania
  • niezależność od innych ludzi (nie musisz pytać się o ich zdanie)
  • poszanowanie prywatności, kiedy nie musisz dzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami
  • kiedy nie musisz prosić innych o wsparcie lub pomoc

Niska wartość motywatora:

masz potrzebę przynależności emocjonalnej do grupy i polegania na innych. Czujesz się lepiej, wiedząc, że możesz liczyć na inne osoby. Cenisz sobie zażyłe kontakty i komunikację obejmującą wiele aspektów życia. Chcesz poznać ludzi wokół siebie, interesujesz się ich sprawami, a w razie potrzeby oferujesz wsparcie. Uważasz, że możliwość współpracy z innymi jest wartościowa.

Co Cię motywuje?

  • wspólne wypracowywanie rozwiązań, zaangażowanie i uczestnictwo w podejmowaniu decyzji
  • aktywne wspieranie ludzi i możliwość angażowania innych w projekt
  • rozwiązywanie problemów metodą burzy mózgów
  • istnienie przestrzeni do dyskusji i wymiany oraz czasu na podejmowanie decyzji

CIEKAWOŚĆ

Wysoka wartość motywatora:

ponadprzeciętnie cenisz sobie umysłowe aspekty życia. Jesteś intelektualistą, osobą żądną wiedzy, myślisz analitycznie. Chętnie zdobywasz nową wiedzę dla samego obeznania z tematem, praktyczne aspekty są dla Ciebie drugoplanowe. Jeśli Twoja głowa nie jest zajęta myśleniem, szybko się nudzisz. W pracy potrzebujesz czasu do namysłu. Szanujesz ludzi inteligentnych i mądrych, uwielbiasz długie rozmowy, nawet na tematy, w których masz niewiele do powiedzenia.

Co Cię motywuje?

  • odkrywanie, wyszukiwanie danych i informacji, gdy starasz się zrozumieć związki pomiędzy pojęciami
  • zadania i praca, w której możesz zdobywać nową wiedzę lub pogłębiać dotychczasową
  • analizowanie problemów, praca analityczna i strategiczna
  • możliwość samorozwoju, dostęp do szkoleń, przekazywanie wiedzy innym

Niska wartość motywatora:

jesteś osobą praktyczną i ukierunkowaną na działanie. Zamiast zastanawiać się nad pomysłami, chętniej je wdrażasz, tworzysz lub ulepszasz. W życiu polegasz na swoim zdrowym rozsądku i intuicji. Interesujesz się rzeczami, które są dla Ciebie przydatne i możesz je wykorzystać. Lubisz dokładnie wiedzieć, co masz do zrobienia.

  • zadania, które są konkretne, jasne i określone krok po kroku
  • krótkie i zwięzłe komunikaty i instrukcje, bez długich teoretycznych wywodów
  • sytuacje, w których wiesz, co i na kiedy jest do zrobienia
  • sytuacje, w których liczą się funkcjonalność i rezultaty

Jak widzisz, w tych samych obszarach możemy mieć zupełnie odmienne potrzeby i zupełnie coś innego będzie wpływało na naszą motywację.
Z kolejnej części artykułu dowiesz się więcej na temat motywatorów: uznanie, porządek, kontakty społeczne, rodzina, status, rewanż i spokój.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z webinaru opisującego metodologię RMP, z którego dowiesz się znacznie więcej na ich temat.


Źródła:
Chcieć, Móc, Potrafić – Dlaczego ludzie nie robią tego, co powinni?; Ewa Jochheim, Iwona Kokoszka; RMP Polska Instytut Durkalskiego; Warszawa 2019 r.

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.