9 skutecznych rad, jak zbudować zespół marzeń
Umiejętności budowania zespołu i pracy zespołowej mają kluczowe znaczenie dla skuteczności Twojej apteki. Mogą sprawić, że będziesz bardziej efektywnym partnerem i dać Ci dodatkową przewagę w biznesie. Jak zatem zbudować zaangażowany i zgrany zespół?
Sukces budowania zespołu ma miejsce wtedy, gdy razem możecie osiągnąć więcej i pracować wydajniej, niż gdybyście pracowali samodzielnie. Jako menadżer masz ogromny wkład w cały zespół. Istnieje jednak kilka kluczowych czynników, które pomagają w budowaniu zespołu o wysokiej wydajności.
Cele zespołowe
Pierwszym niezwykle ważnym czynnikiem sukcesu w pracy zespołowej jest to, że wszystkie wysiłki zespołu są skierowane na te same jasne dla wszystkich cele. Zależy to w dużej mierze od dobrej komunikacji w zespole i harmonii w relacjach między Wami.
Różnorodność umiejętności i osobowości
Drugim ważnym elementem jest różnorodność umiejętności i osobowości w zespole. Kiedy różne typy osobowości równoważą się i uzupełniają, ludzie w pełni wykorzystują swoje mocne strony i potrafią zrekompensować swoje słabości.
Znajomość i zrozumienie rozmaitych typów osobowości niesie za sobą wiele korzyści – wiedza ta przydaje się nie tylko w miejscu pracy, ale też poza nią.
Jeśli jesteś pracodawcą, ważne jest, abyś wiedział, jakie typy osobowości najlepiej sprawdzą się w Twojej organizacji i na konkretnych stanowiskach. Znajomość osobowości Twoich pracowników pozwoli Ci podejmować decyzje dotyczące ich samych w bardziej świadomy sposób, ułatwi komunikację i współpracę. Pomoże również skuteczniej wspierać, promować i motywować zespół. Zrozumienie pozytywów, jakie wnosi wiedza na temat osobowości danej osoby, umożliwi wszystkim pracownikom lepsze poznanie siebie. To sytuacja, w której wszyscy wygrywają.
Zacznij od siebie
Jeśli chcesz poznać typy osobowości swoich współpracowników, ważne jest, aby na początku przyjrzeć się sobie. Rozumiejąc lepiej swój typ osobowości, będziesz w stanie zrozumieć powody, dla których inni podchodzą do rzeczy w odmienny sposób niż Ty. Zaczniesz dostrzegać cechy osobowości ludzi wokół Ciebie, a to pomoże Ci spojrzeć na wiele rzeczy z ich perspektywy.
Jest wiele różnorodnych testów do sprawdzenia osobowości, Twojego stylu myślenia i działania. Są również narzędzia, które pozwalają określić rodzaj genetycznie ukształtowanej struktury naszej osobowości jak: test na typ osobowości oparty na pracy Myers, Briggs i Junga, model FRIS czy Structogram. Możesz samodzielnie wykonać takie testy lub przejść specjalne szkolenia. Wiedza na temat tego, w jaki sposób Twój typ osobowości różni się od innych i współdziała z nimi, pomoże Ci zrozumieć, jaki wpływ masz na pracę i firmę, a także co wnosisz do zespołu.
Każdy ma własne preferencje co do sposobu i stylu pracy, a działanie w ich ramach zazwyczaj pozwala nam być najbardziej wydajnym i efektywnym. Działanie poza tymi granicami wymaga więcej czasu i energii i zwykle skutkuje niższą jakością pracy. Zrozumienie tych granic i wiedza, kiedy jesteś w ich obrębie lub poza nimi, może poprawić Twoją produktywność i umiejętności współpracy. Zrozumienie swojego typu osobowości może pozwolić Ci uniknąć konfliktów – np. jeśli wiesz, że zwykle reagujesz bez zastanowienia, możesz postarać się pomyśleć, zanim coś powiesz. Każda osobowość ma zarówno pozytywne, jak i negatywne cechy, które określają sposób radzenia sobie z konfliktem.
Teoria stojąca za typem osobowości głosi, że rodzimy się z nim, żyjemy i umieramy z nim. Z czasem osobowość będzie się rozwijać i ewoluować. W zależności od naszych doświadczeń możemy zdecydować się na użycie jej w inny sposób, ale zwykle pozostanie ona taka sama przez całe nasze życie. Dzięki pełniejszemu zrozumieniu typów osobowości możesz nauczyć się doceniać swoje mocne strony i poznawać siebie, a także ludzi wokół. Zaakceptowanie swojego typu osobowości i innych może nie tylko poprawić Twoją zdolność do skuteczniejszej pracy w zespole, ale także z każdym, kogo spotkasz.
Pamiętaj, zanim zaczniesz analizować innych, najpierw zastanów się, jak ta wiedza może sprawić, że Ty sam staniesz się lepszym człowiekiem.
Znajdź swoje mocne i słabe strony
Poznaj swoje mocne i słabe strony. Zastanów się nad tym, co możesz wnieść do zespołu, co sprawia Ci trudność – może są rzeczy, które uwielbiasz robić, oraz takie, które chętnie byś oddelegował. To da ci możliwość znalezienia rozwiązań na niektóre Twoje problemy. Weź kartkę i wypisz swoje mocne strony, następnie pomyśl, które z nich mogą Cię posunąć naprzód i dają możliwości rozwoju całej firmy. Ważne jest, żebyś wiedział, jakie korzyści możesz wnieść do firmy. Pozwoli to również na stworzenie przestrzeni w pracy, tak abyś mógł się rozwijać i osiągnąć szczęśliwsze życie zawodowe, unikając wypalenia.
Znajomość słabości pomoże Ci dowiedzieć się, jak możesz zmienić swoje zachowanie, nad czym możesz popracować lub jakie obowiązki możesz przekazać innym. Bardzo często obowiązki są narzucane z góry. Po jakimś czasie może się okazać, że część z nich sprawia Ci trudność lub po prostu nie lubisz ich wykonywać. A tymczasem osoba, z którą współpracujesz na co dzień, lubi wykonywać daną czynność i nie ma z nią problemu. Na przykład, niechętnie wykonujesz leki, z kolei w Twoim zespole jest ktoś, kto lubi to robić i mógłby pracować w recepturze cały dzień, a sam nie przepada za współpracą z pacjentem, czyli pracą przy pierwszym stole. Warto przedyskutować taką sytuację z zespołem oraz właścicielem i uzgodnić wspólne cele i obowiązki. Pomaga to scalić zespół i zwiększyć jego zaangażowanie.