Jak kształtować wizerunek apteki? Cz. 2
Aby wyróżnić naszą aptekę, warto skupić się na przyciągnięciu pacjenta nie tylko niską ceną, zwłaszcza że nie zawsze jest to możliwe. Istotna jest dostępność produktów zarówno popularnych, jak i selektywnych, fachowość porady farmaceutycznej oraz budowanie zaufania poprzez profilowanie placówki w kierunku danej grupy pacjentów, o których wiemy, że mają potrzebę częstego odwiedzania apteki. Z poniższego artykułu dowiesz się, co konkretnie możesz zrobić, aby wzmacniać wizerunek dobrej apteki i apteki specjalistycznej.
Z poprzedniego numeru „Recepta.pl” z artykułu „Wizerunek apteki – różne drogi, którymi mogę podążać. Cz. 1 Tania apteka”, dowiedzieliście się, jakie pytania warto sobie zadać w procesie planowania działań kształtujących i wzmacniających określony wizerunek apteki. Skupiliśmy się wówczas na elementach wizerunku taniej apteki. Z tego artykułu dowiesz się, co konkretnie możesz zrobić, chcąc wzmacniać wizerunek DOBREJ APTEKI lub określonej SPECJALIZACJI PLACÓWKI.
Podobnie jak w przypadku budowania wizerunku taniej apteki, o czym pisałem w poprzednim numerze, również w budowaniu wizerunku dobrej apteki bierzemy pod uwagę kilka różnych kierunków działania. Pamiętaj, że poszczególne elementy nie wykluczają się wzajemnie. Warto jednak określić swoje priorytety.
Chcę mieć DOBRĄ APTEKĘ. Co mogę zrobić?
Rozpoznawalne produkty i ich dostępność w aptece.
Produktów popularnych i znanych pacjentowi jest wiele, jednak dla wizerunku apteki szczególnie ważne są te, które mają największą rozpoznawalność. Jeżeli zadałbym Ci pytanie, o jakie produkty pacjenci najczęściej pytają lub jakie produkty sami wybierają, to lista tych najpopularniejszych byłaby relatywnie krótka. To najbardziej rozpoznawalne marki i konkretne warianty produktów obecne w aptekach. Liderzy swoich kategorii o największej sprzedaży, najczęściej pojawiający się w zapytaniach pacjentów. Zgadza się, że ten asortyment najczęściej nie dostarcza najwyższej marży, nie możesz ich jednak nie mieć w aptece. Co więcej, niezależnie od ceny, w jakiej je sprzedajesz (bo nie zawsze jesteś w stanie mieć najlepszą w okolicy), ich obecność ma wpływ na to, czy będziesz oceniany jako dobra apteka. Dobra, bo masz dobre produkty, najczęściej poszukiwane przez pacjentów. Ważne jest też to, żeby popularne towary były widoczne na półkach. Skuteczniej wzmocnisz wizerunek dobrej apteki, gdy pacjent wchodzący do niej zobaczy na półkach produkty, które rozpoznaje.
Selektywne produkty
Pisząc „selektywne”, mam na myśli takie, które nie są obecne w każdej aptece. Ich ograniczona dostępność wynika z różnych przyczyn. Może być to świadoma decyzja producenta, że chce mieć swoje produkty tylko w wybranych lokalizacjach. Innym czynnikiem jest cena. Jeżeli jest wysoka, nie każda apteka chce lub jest w stanie skutecznie je sprzedawać. Bez względu na to, jaka jest przyczyna tej selektywności, jest to asortyment, który może wyróżnić twoją aptekę. To, że trudno jest znaleźć jakiś produkt w innych placówkach, możesz zamienić w swój atut. Sprzedaż tych produktów często wymaga wysiłku, ale z punktu widzenia marży, jeżeli właściwie ją ukształtujesz, będzie się to opłacało.