Jak pandemia zmienia strukturę sprzedaży aptecznej?
Pierwszy kwartał roku był kolejnym, który upłynął pod znakiem pandemii, a także zmian preferencji zakupowych klientów. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku wprowadzono kolejny lockdown. Jak ta sytuacja przełożyła się na wartość sprzedaży w aptekach? Które kategorie leków zyskały najbardziej w pierwszym kwartale tego roku? Okazuje się, że wciąż na popularności zyskują preparaty wzmacniające odporność, jak witamina D czy cynk*. Niespodzianką jest wzrost sprzedaży całej kategorii beauty oraz toksyny botulinowej, która – porównując rok do roku – zwiększyła się o 16 mln zł.
Preparaty witaminy D zdecydowanym liderem
Jak wynika z danych PEX PharmaSequence, w pierwszym kwartale 2021 r. było siedem kategorii produktów, które wypracowały największe wzrosty sprzedaży. Wśród nich były:
- preparaty witaminy D,
- preparaty na potencję,
- preparaty nasenne i uspokajające,
- preparaty doustne na włosy i paznokcie,
- preparaty cynku,
- specjalistyczne preparaty żywieniowe,
- preparaty na nadkwaśność/refluks/chorobę wrzodową/zgagę.
W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego klasy tych produktów zanotowały wzrost sprzedaży aż o 90 mln zł. Liderem pod względem wzrostu były preparaty witaminy D. Ich sprzedaż w pierwszym kwartale roku wyniosła 126 mln zł i wzrosła w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2020 r. aż o 26 mln zł. Do tak dużego skoku sprzedaży mogła przyczynić się trwająca pandemia i tym samym dalszy wzrost popytu na suplementy wzmacniające odporność, a także informacje o badaniach naukowych, wskazujących korzystne oddziaływanie suplementacji witaminy D3 u pacjentów z Covid-19. Na drugim miejscu pod względem wzrostów znalazły się preparaty na potencję, których sprzedaż od początku roku do końca marca wzrosła o 7 mln zł.
Polacy wydają więcej na preparaty nasenne i uspokajające, a także wzmacniające włosy/paznokcie
Preparaty nasenne i uspokajające to kolejna z kategorii produktowych, która w pierwszych trzech miesiącach roku zanotowała wzrost sprzedaży. Od stycznia do marca 2021 r. Polacy wydali na te preparaty 80 mln zł. To wzrost o 6 mln zł, porównując z pierwszym kwartałem ubiegłego roku. Te liczby nie dziwią, ponieważ od wielu lat obserwowane jest większe zapotrzebowanie na tego typu preparaty, nie tylko w czasie pandemii, która dla wielu Polaków jest znacznym obciążeniem psychicznym i źródłem stresu.
Wzrost sprzedaży widoczny jest również w przypadku preparatów doustnych na włosy/paznokcie. Wartość sprzedanych od stycznia do marca br. takich produktów wyniosła 51 mln zł. Kategoria ta urosła w tym czasie o 5 mln zł względem okresu styczeń–marzec 2020 r. Wpływ na tak dobry wynik mogła mieć np. kwestia pory roku i chęci wzmocnienia włosów i paznokci przed wiosną.
Klienci częściej sięgają po preparaty cynku
Pandemia przyczyniła się do zmiany preferencji zakupowych klientów. Coraz częściej sięgają oni po produkty ze składnikami wspierającymi odporność, jak wspomniane wyżej preparaty witaminy D, ale także cynk, którego niedobór powoduje zaburzenia odporności. Jest to widoczne również w danych PEX PharmaSequence. Na kolejnych miejscach wśród klas produktów o rosnącej sprzedaży w pierwszym kwartale 2021 r. znalazły się preparaty cynku, które zanotowały wzrost o 3 mln zł, porównując rok do roku. Polacy kupili w tym czasie produkty o wartości 11 mln zł. Przyjmowanie preparatów cynkowych zalecane jest również w przypadku problemów ze skórą, zaburzeń układu pokarmowego, nerwowego czy kostnego.
Tylko siedem klas Non-Rx ze wzrostem sprzedaży
Zgodnie z danymi PEX PharmaSequence, jedynie siedem klas Non-Rx na 20 największych zanotowało wzrost wartości sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach roku. Są to preparaty:
- na włosy/paznokcie,
- nasenne i uspokajające,
- witamina D,
- magnez,
- na choroby/ochronę wątroby,
- na bóle mięśni i stawów,
- nawilżające do oczu.
Toksyna botulinowa z największym wzrostem sprzedaży w klasie ATC4
Dane za pierwszy kwartał 2021 r. pokazują również ciekawą rzecz – wzrost sprzedaży toksyny botulinowej. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku wartość zakupionej substancji wykorzystywanej w branży beauty do redukcji zmarszczek wyniosła 27 mln zł i wzrosła, porównując pierwszy kwartał 2020 r. do 2021 r., aż o 16 mln zł.
*Dane udostępnione przez PEX PharmaSequence.