PGF: Naszą ambicją jest dostarczanie aptekarzom usług na najwyższym poziomie
Rozmawiamy z Rafałem Załubką, członkiem zarządu Polskiej Grupy Farmaceutycznej S.A. i dyrektorem sprzedaży. Przez ponad 25 lat pracy na rynku dystrybucji jako menedżer uczestniczył w dynamicznym rozwoju wielu firm tego sektora. Zdobył także doświadczenie w dużych organizacjach międzynarodowych.
Jak Polska Grupa Farmaceutyczna pozycjonuje swoją rolę na rynku dystrybucji leków i szerzej – w systemie ochrony zdrowia?
Historia PGF rozpoczęła się od dostarczania leków do aptek. Dziś nadal podstawą naszej pracy jest dystrybucja leków. Widzimy jednak naszą rolę zdecydowanie szerzej – jako organizacji wspomagającej aptekarzy w prowadzeniu ich przedsiębiorstw, którymi przecież są apteki. Będąc jedną z największych w Polsce firm dystrybucyjnych, skupiamy się na rozwoju szerokiej gamy usług, poprzez które łączymy aptekarzy z producentami leków. Pomagamy farmaceutom zarządzającym aptekami w warunkach konkurencyjnego otoczenia, starając się dać im wsparcie zarówno w misji zawodowej, jak i sukcesie biznesowym. Prowadzenie aptek, które muszą sprostać bardzo wymagającym obowiązkom wynikającym z prawa farmaceutycznego oraz zasad refundacji leków, to nie jest łatwy biznes. Rozmawiamy z farmaceutami i znamy stojące przed nimi wyzwania, wśród nich również te wynikające z nieustannie zmieniających się oczekiwań pacjentów, a także z sytuacji na rynku pracy dla farmaceutów.
W PGF mamy ambicję, żeby doskonalić i dostarczać aptekarzom najlepsze usługi na rynku. Każdego dnia pracujemy nad tym, by być liderem we wsparciu biznesu aptecznego i firmą pierwszego wyboru.
Które usługi z oferty PGF dla aptek warto wskazać jako kluczowe, najbardziej pomocne w zarządzaniu apteką?
Oczywiście podstawą jest zagwarantowanie dostępności leków na czas, dostarczenie ich w miejsce wskazane przez farmaceutę i na oczekiwaną przez niego godzinę. Tę pierwszą, najważniejszą usługę logistyczną realizujemy z pełną świadomością, że w aptece naszego klienta na leki czeka pacjent. PGF zawsze oferował najbardziej kompleksową ofertę leków na rynku, mimo że generowało to zwiększone koszty logistyki po naszej stronie. Aptekarze wiedzą, że jeśli u wielu dystrybutorów nie mogą znaleźć określonego leku, to na pewno można go zakupić w PGF. Działamy tak w poczuciu odpowiedzialności wobec farmaceutów, których misją jest leczenie ludzi. Rola farmaceuty w procesie leczenia cały czas wzrasta. Okres pandemii dobitnie pokazał, jak ważny jest farmaceuta w systemie ochrony zdrowia. Rośnie zaufanie społeczeństwa do zawodu farmaceuty. W sytuacji, gdy lekarze zmienili tryb leczenia pacjentów na zdalny, by zminimalizować ryzyko wynikające z kontaktem z pacjentami, farmaceuci nadal stali za pierwszym stołem i de facto leczyli, udzielając porad, ponieważ kontakt z lekarzami został utrudniony.
Kluczową usługą, którą cały czas rozwijamy wspólnie z powołaną w tym celu Radą Farmaceutów, jest Program Partnerski e-PGF. To model biznesowego wsparcia aptek, w którym oferujemy szeroki pakiet atrakcyjnych ofert cenowych i narzędzi merchandisingowych, nieosiągalnych dla pojedynczych podmiotów. Te korzyści przekazujemy aptekom, które wybierają nasz model współpracy. Wprost przekładają się one na zwiększenie marży aptecznej. Dodatkowymi elementami Programu Partnerskiego są narzędzia cyfrowe analizujące zakupy i wyniki marżowe apteki, a także bazy danych i bazy wiedzy, m.in. w zakresie prawa, human resources, wiedzy o lekach. Stale rozbudowujemy je przez współpracę ze specjalistami, właśnie po to, żeby farmaceuci mogli sprawniej administrować swoim biznesem i bardziej skupić się na pracy z pacjentem. Korzystając z możliwości, jakie stwarza digitalizacja, konstruujemy narzędzia dla osób prowadzących apteki, które pozwolą zarządzać szybko, sprawnie, pewnie i do tego o każdej porze i z każdego miejsca.
Nasze aspiracje to pomagać partnerom w funkcjonowaniu na konkurencyjnym rynku i dopasowywać się do nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. Oczywiście, nie zapominamy przy tym o naszej społecznej odpowiedzialności, wyrażającej się np. w dostarczaniu „na cito” leków ratujących życie, bez względu na ponoszone koszty. Tworzymy nowe usługi logistyczne, np. click and collect. Z sukcesem wprowadzamy również marki apteczne. Oferujemy aptekarzom bardzo dobre jakościowo produkty w przyjaznych dla pacjentów cenach po to by, mogli budować dzięki nim swoją marżę.
Jaki będzie Pana zdaniem rynek apteczny za pięć lat?
Badania wskazują, że rynek apteczny, jak inne rynki dystrybucyjne, podlegają procesowi sieciowania. Od dłuższego już czasu funkcjonują i powiększają swoje udziały poprzez przejęcia duże grupy aptek sieciowych. Powstają również duże grupy franczyzowe, które też są silnymi organizacjami, oraz apteczne grupy zakupowe i tzw. wirtualne programy sieciowe, wśród których jest nasz Program Partnerski e-PGF. Jako PGF chcemy skupiać wokół siebie apteki po to, aby mogły funkcjonować, korzystając ze skali naszej działalności. Rynek apteczny będzie się nadal „sieciować” – od tego kierunku nie ma odwrotu. W tym globalnym procesie chcemy być partnerem polskich aptek w ich sukcesie na rynku.
Dziękuję im za zaufanie do naszej firmy i jednocześnie pragnę życzyć dalszego rozwoju i satysfakcji ze współpracy z Polską Grupą Farmaceutyczną.