Wróć
Zarządzamy Apteką

Rozwijam aptekę w 2025 roku. Kluczowe obszary zarządzania

4. Opieka farmaceutyczna

Bez wątpienia jest to obszar, który będzie się rozwijał i w którym regulacje prawne, niezależne od Ciebie, będą najbardziej widoczne. Zachęcam Cię do spojrzenia na opiekę farmaceutyczną nie tylko przez pryzmat czynników biznesowych, które mogą stanowić dodatkowe przychody. Spójrz na nią jako coś, co pozwoli Ci się wyróżnić nie tylko na poziomie asortymentu czy atrakcyjności cenowej, ale pod względem wartości dostarczanych pacjentowi. Apteki dążące do najwyższej jakości już to robią. Wsiadaj do tego pociągu, zanim na dobre się rozpędzi, a będziesz siedzieć w wagonie pierwszej klasy.

5. E-commerce – sprzedaż online

Internet stał się nieodzowną częścią współczesnego biznesu, co nie ominęło również aptek. Czy w Twojej strategii bezwzględnie powinna się znaleźć apteka internetowa? Z pewnością nie, jednak warto ten kierunek rozważyć i świadomie ocenić, czy chcesz nim podążyć. Rozwój sprzedaży online jest niezwykle trudny, kosztowny i czasochłonny i na te wyzwania musisz być gotowy. Pamiętaj jedynie, że aktualnie udział sprzedaży internetowej to wg danych IQVIA ok. 8%. W tym obszarze jesteśmy daleko w tyle za innymi krajami europejskimi i bez wątpienia ten udział będzie się zwiększał. Są też grupy produktów, które w kanale internetowym wykazują dużo lepszą dynamikę wzrostu sprzedaży niż w aptekach stacjonarnych.

Zwrócę Twoją uwagę także na nieco inną formę sprzedaży online – Glovo. Z pewnością większość z nas kojarzy tę firmę z dostaw dań z restauracji. Ale Glovo to też dostawy ze sklepów wielobranżowych, odzieżowych, drogerii czy elektroniki. Czy to już wszystko? Nie, Glovo dostarcza również zamówienia z aptek. Oczywiście mowa o asortymencie odręcznym. Dzisiaj to jeszcze niewielka sprzedaż. Ale czy na zawsze pozostanie niewielka? Jestem pewny, że będzie się dynamicznie rozwijać. Skoro Ty nie wiedziałeś, że możesz sprzedawać przez Glovo, to wyobraź sobie, ilu pacjentów jeszcze o tym nie wie. Lecz w końcu się dowiedzą. Wykorzystaj to.

6. Edukacja personelu

Zadbaj o wsparcie dla swojego zespołu. Pacjenci są coraz trudniejsi, coraz częściej wyedukowani przez „dr Google”, co jak wiesz, nie zawsze przekłada się na dobrą wiedzę. Niestety jest to coraz większe wyzwanie dla farmaceutów. Twój personel z pewnością ma dużą wiedzę. Jednocześnie jest ogromna różnica pomiędzy MIEĆ WIEDZĘ UMIEĆ JĄ WYKORZYSTAĆ W ROZMOWIE Z PACJENTEM. Niewłaściwe przekazanie informacji pacjentowi może być przez niego odebrane jako próba sprzedania mu czegoś, czego nie potrzebuje. Wówczas mimo pozytywnych intencji farmaceuty pacjent nie skorzysta z jego propozycji. Jeżeli jednak informacje będą przekazane we właściwy sposób w formie WARTOŚCIOWEJ I ZROZUMIAŁEJ PORADY, to w krótkim czasie zobaczysz nie tylko zadowolonego pacjenta, lecz także większą sprzedaż. Czy za wszelką cenę musisz korzystać ze szkoleń? Warto to robić, ponieważ to najskuteczniejszy sposób rozwoju umiejętności. Pamiętaj jednak, że dzisiaj masz do dyspozycji sporo darmowej wiedzy w formie webinarów czy publikacji. Od tego warto zacząć. Zadbaj tylko, żeby źródła, z których korzysta Twój personel, zawierały wartościowe treści.

Bez względu na to, jakie działania zdecydujesz się podjąć, chcąc rozwijać swoją aptekę, zawsze zadawaj sobie pytanie: czy chcę w rynku wyprzedzać moją konkurencję, czy może wolę ją gonić? Jestem przekonany, że wolisz wyprzedzać.

Przykład:

Wspomniana powyżej opieka farmaceutyczna w aptekach to obecnie temat raczkujący. Mam tu na myśli nie tyle aktualny poziom zaangażowania aptek, ile aktualną świadomość pacjentów.

Zadaj sobie trzy pytania:

  • Czy dzisiaj pacjenci wiedzą, czego mogą oczekiwać w aptece w obszarze opieki farmaceutycznej?
  • Czy wiedzą, jak szeroki zakres usług mogą otrzymać ze strony farmaceuty?
  • Czy tak naprawdę dobrze rozumieją, czym jest opieka farmaceutyczna?

A potem zadaj sobie czwarte pytanie:

  • Czy świadomość i oczekiwania pacjentów w przyszłości będą rosnąć i staną się powszechniejsze?

Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci zdecydować, czy chcesz mieć aptekę, która już teraz będzie o to dbała, czy może zajmiesz się tematem w momencie, w którym wszyscy dookoła będą daleko przed Tobą.

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.