wizerunek apteki
Zarządzamy AptekąZarządzanie apteką

Jak kształtować wizerunek apteki? Tania apteka

Precyzyjne określenie tego, co dla Ciebie jako właściciela oznacza dobra apteka, pozwoli dopasować odpowiednie działania. Jeżeli zależy Ci na wizerunku taniej apteki, możesz zwracać uwagę personelowi na to, żeby pacjent wychodził z produktami tanimi i/lub promocyjnymi. Dzięki temu jego wartość koszyka będzie niska, co przełoży się na poczucie klienta, że w Twojej aptece za zakupy zapłaci relatywnie mało. Jeżeli jednak Twoim kierunkiem jest budowa wizerunku dobrej apteki, czyli takiej, w której pacjent dostanie produkty najwyższej jakości, w rekomendacjach będziesz polecał produkty drogie. To jednak wymaga zadbania o określone umiejętności personelu, dzięki którym pacjent będzie dokładnie wiedział, za co płaci i dlaczego u Ciebie wydaje więcej za określone grupy preparatów. Dążysz do tego, żeby po wyjściu z apteki w głowie klienta pojawiła się myśl, że warto było zapłacić więcej za lepszą poradę i skuteczniejszy produkt.

Wzmacnianie wizerunku taniej apteki – na co zwrócić uwagę

Chcesz budować wizerunek swojej apteki jako miejsca, gdzie pacjent zapłaci mało za leki? Zwróć uwagę na poniższe elementy i wprowadź je w życie.

Niskie ceny produktów wizerunkowych

To czynnik, na który należy zwrócić największą uwagę. W całym asortymencie Twojej apteki jest relatywnie niewielka liczba produktów o największym znaczeniu wizerunkowym. Są to przede wszystkim kluczowe preparaty w poszczególnych kategoriach, najczęściej wybierane przez pacjentów. Nie zawsze jednak popularność danego produktu przekłada się na jego wysoką wrażliwość cenową. Do wytypowania listy takich preparatów warto wykorzystać nie tylko doświadczenie i wiedzę farmaceutów, lecz także dane rynkowe obrazujące potencjał sprzedażowy całego rynku. Cena tych produktów musi być konkurencyjna. Dbaj też o to, żeby były one widoczne na półce, nawet jeżeli niewiele na nich zarabiasz.

wizerunek apteki

Liczba i jakość promocji

Promocje to temat bardzo złożony. Nie jest łatwo nimi zarządzać ze względu na ryzyko zinterpretowania ich jako złamanie zakazu reklamy. Jest to jednak jeden z elementów budujących wizerunek taniej apteki. Pamiętaj, promocje to nie jest klucz do większych przychodów, ponieważ niska cena nie zawsze przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Czasami jedyne, co robi, to obniża Twoją marżę. Dlatego warto rozsądnie dobierać asortyment do promocji cenowych i dobrze go eksponować, żeby był widoczny dla pacjenta.

Tani asortyment

Dla pacjenta szukającego taniej apteki istotne jest również to, jaki przedział cenowy widzi na półce w aptece. Im więcej produktów w niskich cenach, tym większe poczucie, że apteka jest atrakcyjna cenowo. Chcąc wykorzystać ten mechanizm, warto na ekspozycję wystawić mniejsze warianty opakowań, które są w niższej cenie – zwiększać ich widoczność kosztem produktów z wyższej półki cenowej.

Dobra rada – ekspozycja małych opakowań nie oznacza, że masz koncentrować się na ich sprzedaży. Staraj się przekonać pacjenta do zakupu większych opakowań, bo te dają Ci wyższy poziom zysku.

Wyprzedaże

Nie polecam nadużywania tej metody budowania wizerunku taniej apteki. Niewłaściwie realizowany może bowiem przynieść więcej szkody niż pożytku. Jest jednak grupa pacjentów, dla których wyprzedaże są atrakcyjną opcją zakupową. Ten kierunek najczęściej realizujemy w części samoobsługowej, korzystając ze specjalnie wydzielonych stref ekspozycyjnych lub koszy wolnostojących. Miejsca te wypełniamy tanimi i często niszowymi preparatami. Eksponujemy w nich produkty z krótką datą ważności lub takie, które chcemy wyprzedać. To, co je łączy, to wyjątkowo korzystna cena dla pacjenta. W tym miejscu zwrócę uwagę na jeden bardzo istotny element. Pamiętaj, że zbyt duża liczba takich preparatów i miejsc ich ekspozycji będzie negatywnie wpływać na wizerunek apteki.

Nie jestem też zwolennikiem umieszczania ich w ważnych strefach apteki. Lepiej ustawiać je w miejscach ustronnych – pacjent szukający tego typu produktu zawsze go znajdzie.

W kolejnym numerze Recepta.pl znajdziesz drugą część artykułu dotyczącego elementów związanych z wizerunkiem apteki. Omówimy w nim wizerunek dobrej i wyspecjalizowanej apteki.

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.