Efektywne zarządzanie personelem. 3 kluczowe zasady
Na przestrzeni ostatnich miesięcy w magazynie „Recepta.pl” mogliście znaleźć szereg artykułów dotyczących zarządzania personelem apteki. Poruszaliśmy różne aspekty tego zagadnienia i starałem się pokazać je w jak najprostszy sposób, dodatkowo posługując się przykładami. W dzisiejszej publikacji krótko podsumujemy najważniejsze z nich, dodając kilka istotnych uwag. Jeżeli będziesz chciał wrócić do konkretnych zagadnień i je zgłębić, przypomnę, w jakich numerach magazynu je znajdziesz.
1. Nigdy nie oceniaj osoby, zawsze koncentruj się na konkretnych zachowaniach i faktach.
W zarządzaniu bardzo ważna jest asertywność. Często mówimy, że asertywność to umiejętność mówienia „nie”. Oczywiście ta umiejętność jest ważna, bo pozwala nam unikać sytuacji, w których inne osoby mają zbyt wysokie i nieuzasadnione oczekiwania wobec nas. Gdybyśmy jednak mieli wymienić kilka najważniejszych składników asertywności, byłyby to trzy poniższe:
- umiejętność komunikowania swoich oczekiwań z jednoczesnym zrozumieniem postawy drugiej strony,
- umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć i poglądów z zachowaniem własnych granic i przy poszanowaniu granic innych ludzi,
- dbanie o własne potrzeby z jednoczesnym poszanowaniem potrzeb innych.
Jak widzisz, nie chodzi tylko o umiejętność mówienia „nie”. A już na pewno takie podejście byłoby niewystarczające, kiedy mówimy o zarządzaniu.
W artykule TRUDNE ROZMOWY KIEROWNIKA APTEKI – KRÓTKA I EFEKTYWNA INFORMACJA ZWROTNA opisałem dwa proste sposoby asertywnej komunikacji spełniające wszystkie powyższe kryteria.
Zawsze punktem wyjścia jest umiejętność mówienia z wykorzystaniem komunikatu „JA”. W największym uproszczeniu komunikat „JA” składa się z dwóch elementów:
- Twojego odczucia, emocji związanej z konkretną sytuacją (odczucie pozytywne lub negatywne),
- opisu faktu.
Obydwa te elementy muszą wystąpić jednocześnie obok siebie. Mniejsze znaczenie ma to, który z nich jest pierwszy.
Komunikat „JA” możesz wykorzystać zarówno w sytuacjach pozytywnych, jak i tych wymagających Twojej stanowczej reakcji.
Przykłady komunikatów „JA” – sytuacja pozytywna:
- Jestem bardzo zadowolony (odczucie), że dbasz o utrzymanie porządku w szufladach z lekami (fakt).
- Bardzo mnie cieszy (odczucie) to, że kończąc obsługę pacjenta, zawsze zapraszasz go do ponownego odwiedzenia naszej apteki (fakt).
- Często zostajesz w pracy dłużej, żeby zająć się przyjęciem dostaw (fakt). Bardzo to doceniam i ma to dla mnie dużą wartość (odczucie).
Przykłady komunikatów „JA” – sytuacja negatywna:
- Czuję się lekceważony (odczucie), gdy spóźniasz się do pracy (fakt).
- Jestem na ciebie zły (odczucie), ponieważ oddajesz to zestawienie trzy dni po terminie (fakt).
- Zwracając się do mnie, podnosisz głos (fakt). Irytuje mnie to (odczucie).
Ze wspomnianego wyżej artykułu dowiesz się, jak wykorzystać powyższą zasadę w bardziej zaawansowanych rozmowach z pracownikami.