Pacjent zamawia przez aplikację
Pacjenci, poszukując informacji i porad dotyczących ich dolegliwości zdrowotnych, w pierwszej kolejności zaglądają do internetu. Zjawisko to potęgowane jest z jednej strony przez rozwój technologii, z drugiej zaś coraz bardziej utrudniony dostęp do porady lekarskiej. Powszechna jest już również umiejętność dokonywania zakupów przez Internet. Czy w tych warunkach apteka może pozwolić sobie na nieobecność w sieci?
Oczywiście, może. Ale będzie to równoznaczne z osłabieniem własnej pozycji na rynku aptecznym, na którym przecież cały czas trwa konkurencja pomiędzy placówkami.
Nowoczesny pacjent chciałby, nie wychodząc z domu, sprawdzić, czy w jego najbliższej aptece dostępne są potrzebne mu leki, zwłaszcza te przepisane przez lekarza. Do tej pory często musiał odwiedzić wiele placówek, by móc skompletować zapisane na recepcie produkty. Aplikacja telefoniczna, przez którą mógłby to sprawdzić, zamówić i otrzymać informację, że skompletowane zamówienie jest już gotowe do odbioru, jest odpowiedzią na jego oczekiwania.
Nowoczesny farmaceuta również skorzysta dzięki takiemu narzędziu komunikacji z pacjentem: będzie mógł go kompleksowo obsłużyć, wydając mu w czasie jednej wizyty wszystkie potrzebne produkty (przy okazji udzielając też porady farmaceutycznej). I nie będzie zmuszony do odesłania pacjenta „na potem” albo do innej placówki.
Mamy dla Was taką aplikację!
Polska Grupa Farmaceutyczna we współpracy z firmą Pharma Partner proponują innowacyjne narzędzie w postaci aplikacji mobilnej Medme moja apteka.
Dzięki tej aplikacji zyskacie własny internetowy kanał do komunikacji z pacjentami i do ich obsługi.
Pacjent korzystający z aplikacji „Medme moja apteka” dokonuje wyboru preferowanej apteki w swojej okolicy, zapewne blisko miejsca zamieszkania lub na trasie dojazdu do pracy. Poszukując leku, w pierwszej kolejności może sprawdzić jego dostępność w Twojej aptece.
Po wyborze konkretnej apteki pacjent dostaje wgląd nie tylko do oferty produktów, które aktualnie znajdują się w magazynie aptecznym, ale do pełnej bazy leków dostępnych w hurtowniach Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Statystycznie asortyment apteki obejmuje kilka (4–5) tysięcy pozycji. Utrzymywanie zapasów tylko tego asortymentu, który jest najczęściej kupowany, wynika z konieczności optymalizacji kosztów, podobnie jak w innych gałęziach gospodarki. Niemniej jednak bardzo wielu pacjentów ma dużo szersze potrzeby i chciałoby mieć większy wybór. W aplikacji „Medme moja apteka” pacjent będzie mógł zamówić produkty z listy ponad 15 tysięcy leków, suplementów, dermokosmetyków itp. Te produkty, których apteka nie ma w danej chwili na stanie własnego magazynu, zostaną dostarczone przez PGF w czasie 24 godzin.
Sercem aplikacji jest możliwość realizacji e-recepty. W tym przypadku wystarczy, że pacjent poda czterocyfrowy kod e-recepty i numer PESEL. Na tej podstawie system generuje zapytanie do wybranej apteki. Placówka akceptuje zamówienie (w razie potrzeby – tj. braku leku w aptece – automatycznie generuje się zamówienie apteczne do PGF). Po zaakceptowaniu zamówienia przez aptekę pacjent otrzymuje w aplikacji potwierdzenie oraz propozycję terminu odbioru zamówienia.
– Rozmawiamy z setkami aptekarzy, którzy mówią jasno, że potrzebują tego rozwiązania, bo tak wygląda przyszłość – musimy być w Internecie. Barierą wejścia do Internetu jest często kwestia finansowa oraz know-how, którego dziś wiele aptek jeszcze nie ma. Naszą rolą jest te apteki wesprzeć – powiedział nam Krzysztof Kucharczyk, wiceprezes Pharma Partner. Dodaje: – Lubię ten proces nazywać wydzieleniem pewnej część Internetu, którą przekazujemy aptekom. Apteka ma swoje logo, opisaną lokalizację, telefon, a docelowo będą również informacje o dostępności farmaceutów, aby pacjenci mogli porozmawiać ze swoim ulubionym farmaceutą w swojej ulubionej aptece. Chcemy stworzyć atmosferę rodzinnej aplikacji, dzięki której pacjenci będą mieć poczucie, że kontaktują się i konsultują z właściwymi, znającymi ich potrzeby zdrowotne farmaceutami.
Dzięki historii zamówień pacjent będzie miał stały dostęp do informacji o wcześniejszych zakupach. Wkrótce dodamy do aplikacji funkcję kontaktu pacjenta z jego ulubionym farmaceutą, a także monitoringu stanu zdrowia.
Żeby korzystać z systemu zamówień on-line poprzez aplikację, apteka musi oczywiście przystąpić do systemu obsługującego aplikację. Pierwszym krokiem jest podpisanie umowy oraz aktywacja dostępu do systemu. Apteka będzie wtedy zarządzać wymianą informacji z pacjentami i administrować zamówieniami poprzez Panel Farmaceuty.
O informacje dotyczące działania aplikacji oraz rejestracji aptek w systemie do obsługi zamówień od pacjentów warto zapytać Doradców Biznesowych Apteki w PGF.
O idei aplikacji „Medme moja apteka” i nowych trendach w obsłudze pacjentów przeczytasz więcej w wywiadzie z Krzysztofem Kucharczykiem, wiceprezesem Pharma Partner.