AktualnościNewsy branżowe

Proces opieki nad pacjentem oraz konsyliacja lekowa

Na podstawie wywiadu farmaceutycznego i innych dostępnych źródeł opracowujemy plan działania w celu przestrzegania schematu leczenia i przyjmowania leków. Niezwykle ważna jest dalsza opieka farmaceutyczna. Należy upewnić się, że pacjent stosuje się do zaleceń i terapia jest skuteczna. Czasami wymaga to konkretnych pytań. Jeżeli pacjent informuje nas, że przyjmuje statyny, powinniśmy zapytać, czy wie dokładnie, z jakiego powodu stosuje ten lek, by był w pełni świadomy własnego wpływu na swoje zdrowie i leczenie, a przy okazji upewnić się, że stosuje go prawidłowo. Jeśli pacjent przyjmuje leki wziewne, należy upewnić się, że ma możliwość wzięcia głębokiego oddechu i zna zalecenia do- tyczące płukania ust po zażyciu sterydu. Zdarza się, że pacjent nie jest świadomy, dlaczego lekarz przepisał mu dany lek. Farmaceuta ma szansę wyjaśnić pacjentowi to, na co nie miał czasu lekarz i zmienić swój wizerunek sprzedawcy na wizerunek osoby kompetentnej, współodpowiedzialnej za zdrowie i dobre samopoczucie pacjenta. Relacja pacjent-farmaceuta jest ogromnie ważnym czynnikiem – powodzenie leczenia w dużej mierze zależy od tego, czy zdołamy nawiązać dobre stosunki z pacjentem oraz od zaufania do specjalistów, którzy roztaczają nad nim opiekę. Dbanie o pacjenta jest procesem ciągłym. Przebieg etapów jest dostosowany do sytuacji. Czas trwania poszczególnych etapów zależy od problemu, z którym zwraca się pacjent. Farmaceuta monitoruje proces leczenia i, jeśli zachodzi taka potrzeba, koryguje plan działania. Cały proces leczenia opiera się na współpracy pacjenta z farmaceutą.

Farmaceuta ma szansę wyjaśnić pacjentowi to, na co nie miał czasu lekarz i zmienić swój wizerunek sprzedawcy na wizerunek osoby kompetentnej, współodpowiedzialnej za zdrowie i dobre samopoczucie pacjenta

Opieka farmaceutyczna a wynagrodzenie farmaceuty

Naturalnie rodzi się pytanie, jak farmaceuta ma znaleźć czas na tego typu opiekę nad pacjentem i w jaki sposób byłby wynagradzany za dodatkową usługę. „Farmaceuta powinien być wynagradzany za dodatkową pracę ze środków państwowych, które otrzymywałaby apteka, gdyż w oczywisty sposób odciążyłoby to państwową służbę zdrowia, w tym przede wszystkim lekarzy rodzinnych i lekarzy pierwszego kontaktu” – twierdzi dr Piotr Merks. „Korzyści dla pacjenta są oczywiste – pacjent lepiej rozumie przyczyny przyjmowania poszczególnych leków, opieka farmaceutyczna zmniejsza częstotliwość występowania skutków ubocznych, a sama terapia często jest skuteczniejsza. Dodatkowa opieka wiąże się z dodatkowymi obowiązkami. Nie można spodziewać się podwyżki wynagrodzenia, jeśli ograniczamy naszą rolę do sprzedawcy i wydawania leków. Oferując pacjentom dodatkową opiekę, zwiększymy jego bezpieczeństwo, mamy więc prawo oczekiwać dodatkowego honorarium”. W Kanadzie apteka wypłaca farmaceutom przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opieki nad pacjentem w formie dodatkowego wynagrodzenia (np. okresowej premii) lub inwestuje (np. zatrudniając nowego farmaceutę, by odciążyć pozostałych pracowników).

Opracowanie ma podstawie rozmowy dr n. farm. Piotra Merksa z dr Jaime Nead (farmaceutką kliniczną). Rozmowę można odsłuchać na
www.pharma-cycollege.pl.

Tekst opublikowany w numerze 5/2020 czasopisma Recepta

Udostępnij:

Strony: 1 2

Archiwum numerów

© 2020 recepta.pl | All rights reserved.