Zmiany w opiece poszpitalnej w Anglii
Wypis ze szpitala to jeden z najsłabszych punktów w brytyjskim systemie opieki zdrowotnej. Zbyt wielu pacjentów jest wypisywanych z torbą pełną lekarstw. Nie mają oni pojęcia, co biorą, ani nie umieją rozpoznać znaków ostrzegawczych, na które powinni zwrócić uwagę przed powrotem do domów.
Badanie szpitalne przeprowadzone przez Komisję ds. Jakości Opieki, opublikowane w lipcu 2020 r., pokazuje „trwały spadek” jakości opieki przy wypisie lekarskim. Około 10% ankietowanych stwierdziło, że członek personelu nie wyjaśnił im celu leczenia w sposób, który mogliby zrozumieć – to wzrost o jeden punkt procentowy od 2018 r. Brak informacji o lekach może przyczyniać się do uciążliwych i kosztownych powrotów do szpitala.
Na szczęście jest rozwiązanie. Badania wyraźnie pokazują, że konieczność ponownej hospitalizacji w ciągu 30 dni w mniejszym stopniu dotyczy pacjentów, którzy po wypisaniu ze szpitala są monitorowani przez farmaceutów. Artykuł badawczy w „The Pharmaceutical Journal” pokazuje, że gdy pacjenci otrzymują szczegółowe informacje o lekach przy wypisie, farmaceuci opiekujący się nimi potem w aptekach lokalnych są w stanie zaoferować pacjentom lepszą edukację i informacje oraz zająć się ich problemami z farmakoterapią, co przyczyni się do lepszej optymalizacji i przestrzegania zaleceń dotyczących leków.
Od lutego 2021 r. we wszystkich aptekach społecznych w Anglii zostanie uruchomiona nowa usługa wypisywania leków opierająca się na sukcesie transferu opieki nad lekami (Transfers of Care Around Medicines – TCAM), w ramach którego wiele szpitali cyfrowo przekazuje do aptek lokalnych informacje o lekach przy wypisie pacjentów. Zgodnie z umową apteki będą wspierać pacjentów kierowanych do nich przez szpitale. Apteka otrzyma niewielką opłatę za sprawdzenie leków swojego pacjenta podczas wypisu i porównanie ich z lekami, które przyjmował wcześniej. Farmaceuci będą przeprowadzać rozmowę z pacjentem i/lub jego opiekunem, aby upewnić się, że rozumieją oni wszelkie zmiany w przyjmowanych lekach. Farmaceuci będą monitorować i zgłaszać wszelkie niepokojące kwestie zidentyfikowane odpowiednio przez fundusz NHS lub w ogólnej praktyce opieki nad danym pacjenta.
Nowa usługa ma ogromny potencjał. Wykorzystuje unikatową wiedzę farmaceutów w kluczowym dla pacjenta momencie, poprawiając jego bezpieczeństwo i wyniki. Może mieć również pozytywny wpływ na efektywność pozostałych segmentów służby zdrowia. Szacuje się, że usługa TCAM mogła już uratować dla gospodarki zdrowotnej ponad 50 mln funtów, zmniejszając liczbę ponownych hospitalizacji.