Jak kształtować wizerunek apteki? Tania apteka
Wizerunek apteki to bez wątpienia istotny element budowania jej przewagi konkurencyjnej. Od tego, jak dana apteka jest postrzegana, zależy, czy określona grupa pacjentów trafi do niej, czy też nie, a także co będzie dla nich ważne – cena, szerokość asortymentu, czy może jakość obsługi. To, jaki wizerunek chcemy kształtować, ma przełożenie na to, jaką politykę asortymentową i cenową prowadzimy. Dlatego warto dokładnie przemyśleć tę kwestię. Zobacz, jakie kluczowe elementy należy wziąć pod uwagę, myśląc o wizerunku apteki, i jak budować wizerunek taniej placówki.
Wizerunek apteki jest pierwszym punktem realizacji procesu Category Management Pharma, czyli zarządzania kategoriami w aptece. Dlatego ważnym zadaniem, choć niełatwym, jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak obecnie postrzegana jest Twoja apteka. Jako właściciel na pewno masz swoją opinię na ten temat, jednak nie warto się nią kierować, ponieważ nie masz pewności, że tak samo widzą ją pacjenci. Nie warto też ich o to pytać, ponieważ najczęściej odpowiedzą to, co chcesz usłyszeć, a także uzyskasz informację tylko od tych pacjentów, którzy już przychodzą do Twojej apteki. Dla Ciebie jako właściciela najbardziej wartościowa informacja będzie pochodziła od osób, które nie odwiedzają Twojej placówki. Dlatego warto zorientować się, co jest powodem ich decyzji.
Różne cele wizerunkowe i zdefiniowanie „dobrej apteki”
Myśląc o wizerunku apteki, możemy mieć różne cele. Upraszczając, podzielmy je na:
- wizerunek taniej apteki,
- wizerunek dobrej apteki,
- wizerunek wyspecjalizowanej apteki.
Oczywiście powyższe cele nie wykluczają się i mogą doskonale ze sobą współgrać. Rozdzielam je, aby pokazać, że w pewnym sensie możesz zdecydować, na który z nich kładziesz największy nacisk. Możesz np. skupić się na budowaniu wizerunku dobrej apteki, ale niekoniecznie taniej. Na czym polega trudność? Na precyzyjnym zdefiniowaniu, co mam na myśli, mówiąc „dobra apteka” . Dla wielu pacjentów to właśnie atrakcyjne ceny są kluczowym kryterium, przez które oceniają aptekę jako dobrą. Są jednak i tacy, dla których ceny mogą mieć drugorzędne znaczenie, bo ważniejsze jest np. uzyskanie profesjonalnej porady i otrzymanie jakościowych preparatów.